fredag 17 november 2017

Jordärtskockscarpaccio, dito stekt till machésallad, samt ett gulgrönt bröd



Jag har nog i onödan varit skeptisk mot s k grönsakscarpaccio. Det är ju tunt skuret av något som man inte brukar äta i rått tillstånd. Här då jordärtskocka. Häromdagen grävde jag upp knappt hälften av mina kockor. En stor del hamnade i en soppa, som hamnade i frysen, och den ska jag skriva om när vi har ätit den. 100 g, d v s en stor kocka, beräknas för två personer när det gäller carpaccio, men vi var tre om den. Hyvla skalad jordärtskocka tunt i mandolin. Gör en vinägrett på 1 msk rödvinsvinäger och 3 msk olja (jag fick till en emulsion med en visp på elvispen i den höga mixerskålen!), salt och peppar. Bred ut den över de vackert utlagda jordärtskocksskivorna och strö en halv hackad rödlök över. Det här ska jag göra om vid nästa skördetillfälle.


Gurkmeja ska visst vara nyttigt, sägs det, men jag ville också kolla om det går att få saffransgult bröd av den här betydligt billigare produkten, ifall det skulle knipa. Nu var jag dock så osmart att jag använde mig av fullkornsmjöl, så jag är inte säker på hur resultatet borde bli. Med fullkornsmjöl blev gick dock färgen mera i gulgrönt än i gult. Men smaken tror jag nog var neutral. F ö var det russin och hackade valnötter i. Gott!


Om man hyvlar skalad jordärtskocka tunt på mandolin och steker den i olja, så får man riktigt trevliga chips som passar till en machésallad. Tillsätt torkad timjan från början och salt efter ett tag och ta sedan vara på oljan för att använda i dressingen, så blir det särskilt gott.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar