måndag 27 november 2017

Knaprigt fläsklägg med vinterns kryddor och kålrötter



Rotmos och fläsklägg är svensk vintermat. Men ännu bättre är det med knaprigt bayerskt fläsklägg. Rotmos kan man ju äta till det också. När man kokar fläsklägg på vanligt sätt är det inte alltid så mört och fint. Riktigt långkok ger ännu bättre resultat. Jag var väldigt nöjd med den här fläsksidan. Därför gjorde jag om det med fläsklägg. Om man kokar i ugn blir kött inte sönderkokt, och de här två fläskläggen fick koka i ca 4 timmar i den fina stora kastrullen som min svärmor inte behövde. Det var dagen innan och de var säkert färdiga för att ätas upp. Men nu ville jag ha knaprig svål också. Det kan för all del tänkas att det kan gå snabbare. Först skar jag ett rutmönster i svålen och gned in det med salt. Jag trodde att jag hade så otroligt mycket tid, så jag började med en halvtimme i 140° och därefter två timmar i 180°. Fettet började smälta, men någon knaprighet blev det inte förrän med högre värme. Jag höjde successivt och till slut satte jag på grillen i 250°. Och ja, det blev jättebra, även om vi fick vänta. Vi åt upp ett fläsklägg på tre personer och den knapriga svålen från det andra lägget. Köttet hamnade i frysen.

Nu till tillbehören. Medan fläskläggen stekte reducerade jag fonden. Jag skar bort sidorna på en mindre kålrot och kokade dem med potatis och en morot till rotmos, mosade och spädde med fond och smör.

Men det skulle ju vara litet mera kryddstarkt. Nu var kålroten som en kub och lämplig att skära i tärningar. 200 g lök och 3 vitlöksklyftor blev grovhackade. Sedan fräste jag detta i fett, tillsatte tomatpuré och hällde på fond, kryddade med en hackad chili, curry och ingefära. Detta fick koka under lock tills kålroten var mjuk. Det som var kvar av fonden smaksatte jag med sojasås och honung. I originalreceptet var det dock ingen kålrot utan en butternut-pumpa. Det var även jordnötter i, men de var helt onödiga. Sen hoppade jag över de torkade körsbären och koriandern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar