onsdag 1 november 2017

Nordiska bullar på engelskt sätt



Jag brukar se något på Youtube när jag stryker och sorterar tvätt, och nu har jag börjat på årets Great British Bake-Off. Det är ju möjligt att jag inte kollar så väldigt noga alla gånger, men jag reagerade när någon sa "Du och dina nordiska bullar". Det här gällde Teacakes, som tydligen ska vara luriga att baka, men i princip är det bara vanliga russinbullar. Deltagaren James smaksatte sina med kardemumma och det var väl det som var det nordiska. Hur som helst hittade jag James´ Nordic Teacakes på nätet och gjorde min egen variant. I England har de diverse olika jästsorter som jag inte känner till, så jag bytte ut den "snabbverkande" jästen mot 30 g vanligt färsk jäst. Till skillnad mot James hade jag inte några cranberries att ta till. Det fick bli korinter istället och så fick de inte ligga och dra i portvin, utan i saft av rosenkvitten, nordisk citron. Denna hade jag tidigare gjort genom att skära kvitten i skivor och varva med socker. När sockret var upplöst tog jag vara på saften och stoppade den och rosenkvittenskivorna var för sig i frysen. Dessutom har jag ett ägg i degen (p g a att jag läste fel) och så penslade jag med mera rosenkvittensaft istället för citron och apelsin. Ja, och jag formade 16 bullar istället för 12 och de blev bamsestora. Man skulle kunna minska ner mängden russin och korinter/cranberries också, men det var gott med så många bär förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar