onsdag 1 november 2017

Rödbetspaj med fårost



Jag har köpt en ny quicheform, en avlång i metall med löstagbar botten, och nu har jag kommit på lösningen med att kanterna rutschar ner i metallformar. I vanliga fall brukar jag förgrädda väl kalla pajbottnar 7 minuter med aluminiumfolie klämd mot kanten och 7 minuter med folien borttagen. Men när det gäller metallformar fungerar det inte. Fast med bara 3 minuter extra, d v s 10 minuter med folie på och 5 minuter utan, så blir det bra!


Nu ville jag göra slut på kokta infrysta rödbetor, så då varvade jag rödbetsskivor med fårost och några kaprisfrön, hällde på vanlig smet osv. Skillnaden var att jag lät quichen svalna mer än vanligt, för visserligen är nygräddad quiche god, men den är svårare att ta ur formen. Sedan strödde jag pumpakärnor över och serverade en sallad till. För quicherecept, se i princip överallt på bloggen. Jag kör alltid samma grundrecept (Vår Kokbok).
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar