onsdag 1 november 2017

Salzburger Nockerln



Ibland köper jag tidskriften Servus´ receptutgåva och i ett nummer fanns Salzburger Nockerln med. Recept finns det t o m i Vår Kokbok, men jag har aldrig varken ätit för att inte tala om tillagat den här rätten. Men så var vi ju rätt nyligen i Salzburg och även om jag inte åt några nockerln då, så bestämde jag mig för att ta i detta en annan gång. De här Nockerln föreställer tre av Salzburgs berg, Mönchsberg, Kapuzinerberg och Gaisberg, så det ska med fördel vara tre kullar i formen. F ö uppfanns receptet på 1700-talet av en dam som hette Salome och var älskarinna till ärkebiskopen.


Receptet i Servus var på 10 äggvitor och 6 gulor för tre personer. Receptet i Vår Kokbok på 4 ägg för fyra personer. Jag gjorde ett halvt Servusrecept för fyra personer och det räckte sannerligen.

Hela receptet:
10 äggvitor
1 krm salt
6 msk socker
6 äggulor
6 msk mjöl
smör till formen
gärna 5 msk lingonsylt (eller annan sylt eller kompott)

Sätt ugnen på 200° (eller kanske något lägre, för att Nockerln ska bli helt igenom - det var på gränsen med halva receptet). Smörj en form och bred gärna ut lingonsylt. Min lingonsylt har jag tidigare använt för att göra lingonpäron med och kokat med kanel och andra goda kryddor - de avgav smak till Nockerln, så det blev väldigt gott.

Vispa äggvitorna med en gnutta salt. När de är hårt vispade tillsätts sockret litet i taget under vispning. Rör äggulorna. Vänd ner dem tillsammans med siktat mjöl i äggvitorna. Forma de tre bergen från Salzburg och grädda i 12 minuter tills bergen får färg. Jag skulle säga att lägre värme och längre tid inte kan vara fel. I varje fall ett trevligt österrikiskt recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar