tisdag 19 december 2017

Apelsinkaka på hela frukten - saft och skal



I den där konditortävlingen (Qui sera le prochain grand patissier?) som jag brukar se på Youtube förekommer det att de använder hela citrusfrukter. Något recept har jag inte uppfattat, men jag började med att koka frukterna som på filmen. För ekologiska clementiner räcker en halvtimme. Apelsinerna behöver litet mer. Tyvärr var det rätt tjocka skal på de här ekologiska apelsinerna, så moset blev rätt så bittert. Efter kokningen mixar man dem helt enkelt och passerar dem. Jag kan tänka mig att göra någon god krämig sak på clementinerna, men för apelsinerna började jag leta på nätet och hittade en kaka. 

2 kokta, mixade, passerade ekologiska apelsiner
250 g malda mandlar
250 g socker
6 ägg

Vispa äggen pösigt. Tillsätt litet i taget av sockret och fortsätt vispa. Vänd ner mandlar och apelsin. Grädda i en form på 25 cm i diameter eller flera mindre, ca 55 minuter i 170°. Täck efter halva tiden.
Jag är kanske inte helt nöjd med konsistensen, och jag vet inte riktigt vad som inte var perfekt.


Sedan gjorde jag en tårta i julgransform till en julfest. Underst en mördegsbotten. Jag kavlade ut mördeg och skar ut efter julgransformen och gräddade den. Sedan smälte jag röd sylt och bredde ut över botten. Julgranssockerkakan var fortfarande djupfryst när jag skar den i två bottnar, vilket jag tror var bra. Den undre delen lade jag på den syltbestrukna mördegsbotten. På denna kom en pepparkakskräm, eller nästan. Det var någon som hade dragit hem överblivna tyska spekulatius (pepparkaksliknade kakor, men inte lika goda) från jobbet, så när jag såg receptet tänkte jag att det var ett bra sätt att bli av med ett par. Fast jag ändrade litet.

1 blad gelatin
50 g pepparkaksliknande kakor
75 plus 75 g vispgrädde
40 g socker
1 krm kanel

Lägg gelatinbladet i blöt. Lägg kakorna i en frys påse och mosa dem genom att rulla en kavel över dem fram och tillbaka. Hetta upp socker, pepparkakor, kanel och hälften av grädden. Rör ner gelatinbladet och rör massan kall i vattenbad. Vispa resten av grädden och blanda ner. Bred över kakan. Den stelnar kallt om kakan precis kommit ur frysen. Fast jag ställde in kakan en kvart i kylskåpet innan jag lade på den andra botten.

Sedan tänkte jag testa att vispa grädde och mascarpone, som de gör i det där programmet, delvis beroende på att det inte går att få tag på 40%-ig grädde här och den inte håller fasonen om den inte fixas till med stabilisatorer av något slag. Så jag tog 125 g mascarpone och ungefär lika mycket grädde och två matskedar siktat florsocker. Jag hade ju tänkt riva ner litet tonkaböna, men sen glömde jag det. Jag dekorerade med litet rivet apelsinskal, grönaktigt strössel och chokladstjärnor. Det blev i alla fall både fint och gott, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar