fredag 8 december 2017

Bakar och steker inför jul



De här revbenen 1,5 kg har jag smaksatt med 4 msk olja, 2 msk soyasås, 2 tsk salt, 1 tsk kryddpeppar, 1 tsk ingefära, 1 tsk kanel och 1 tsk rosenpaprika (stark). Rör ihop, pensla på, stek i ugn i 200° och vänd och pensla på ibland. Det tar ca 1 timme. Resten äter vi till jul.

Köttbullarna fastnade inte på bild. Jag tog till ett recept utan ägg, som faktiskt gör dem fluffigare.

Blanda 1 kg köttfärs, 100 g ströbröd, 100 g finhackad, stekt, kall lök, kryddor och 15 - 20 g salt. Blanda även i 2 dl vatten och knåda köttfärsen ordentligt. Den ska bli kladdig. Kryddorna var:
1 krm nejlikor
1 krm muskot
1 krm ingefära
1 krm kryddpeppar

och jag gjorde bara en halv sats köttbullar, så det blev mycket kryddstarka köttbullar, men om man bara ska äta ett par stycken tillsammans med skinkas och revben, så är det nog gott. För en hel portion ska man minska ner kryddmängden.


Jag har bakat rån igen, recept ur Sju sorters kakor, ICA-förlaget. Dessutom har jag testat att göra som konditorerna i den franska tävlingen och har kokat citrusmos på hela frukter. De bästa är de med tunt skal, som de ekologiska clementinerna till vänster. De blev färdiga på en halvtimme och blev inte så beska. Mixa frukterna och passera dem. Sen ska man förstås söta moset, men jag har inte kommit så långt än. Jag har stoppat både clementin-, apelsin-, och citronmos i frysen. Jag tror inte att jag rekommenderar citronmoset, men det kanske går att använde, vem vet?


Ovan och nedan karmellflarn ur Vår kokbok



Prästgårdens pepparkaka ur Sju sorters kakor fick pris 1945 - mycket välförtjänt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar