fredag 8 december 2017

Fylld kålrabbi med mamma Trumps goda köttfärsrecept



Händelsevis hittade jag Donald Trumps mammas köttfärslimpa på nätet och då började jag leta efter andra politikerrecept. Jag har förträngt Margaret Thatchers ökända förrätt som dekoreras med rester, men annars hittade jag bara Fredrik Reinfeldts korvgryta och Angela Merkels potatissoppa. Jag hade tänkt börja med Fredrik, men sen när jag gick i affären och funderade på en liten kvällsrätt, så fick jag för mig att göra fylld kålrabbi och den fyllde jag sedan med en del av Trumpreceptet.

Nästa gång ska jag nog förvälla kålrabbin litet först, för den ville inte bli riktigt färdig. Annars ska det bara ta 40 minuter i ugnen i vattenbad. Köttfärslimpan behöver litet mera tid om man gör den på ett kilo. Gröp ur kålrabbin med ett kuljärn och använd innehållet till något annat. Fyll den och ställ den i buljong i ugnen.

Fyllningen är väldigt god. Det är nog paprikan som gör det. Ett bra tricks för att få den lille Donald att äta grönsaker.

1 kg köttfärs
1 finhackad lök
1 finhackad röd paprika
1 finhackad grön paprika
2 finhackade vitlöksklyftor
1 stor finhackad bifftomat (ta bort kärnorna först)
2 stora ägg
1 dl ströbröd
rikligt med hackad persilja
ca 1 dl tomatpuré
1/2 msk salt och peppar (?) men jag tog 1,5 tsk salt och 1 krm peppar för en halv sats

Fräs lök, paprika, vitlök och tomat i litet fett tills löken blir glasig. Låt kallna. Blanda allt utom tomatpuré och forma en limpa. Trumps mamma gräddade den i en avlång form. Bred tomatpuré ovanpå och grädda den 45-55 minuter i 175°. Servera den med potatismos och svampsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar