söndag 17 december 2017

I väntan på Macron



I min miniserie med politikerrecept har jag nu gjort en enkel potatisgratäng från Elyséepalatset, som sägs vara lämplig under valvakor. Det är ett väldigt enkelt recept, med tanke på vad jag annars har hört om vad som serveras där.

För 6 personer eller 2 - 3 i min version

2 kg fast potatis skurens 1/2 cm tjocka skivor (här 500 g skurna mycket tunnare med mandolin)
20 skivor fläsk, inte för tunn (här ett paket bacon)
1 hackad rödlök
Provence-kryddor (här torkade, timjan, rosmarin och oregano)
50 g vispgrädde
muskot, smör
(jag hade även i 2 klyftor pressad vitlök)

Smörj ett fat med smör. Lägg på hälften av fläsket. Lägg på potatisskivor, örter, kryddor, lök, grädde och sedan fläsk över. Grädda 45 minuter i 200°. Med tjockare skivor, tror jag inte tiden räcker. Det står att man ska klicka på en eller två matskedar crème fraîche.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar