tisdag 19 december 2017

Jättegod och lättgjord äpplekaka med rosmarinkaramell



Egentligen skulle man utgå från tunt hyvlade färska äpplen, men jag hade ju konserverat äpplen från mina två små träd, så jag lade på klyftorna och minskade ner gräddningstiden.

90 g socker
50 g smör
3 rosmarinkvistar, hacka det gröna
50 g honung
50 ml äpplejuice

Smält och karamellisera sockret. Rör ner smöret och sedan äpplejuice. Rör till jämn konsistens. Blanda ner rosmarin och honung. Låt koka upp och därefter svalna under lock. Sila bort rosmarinen och koka in karamellen tills den blir litet tjockare. Detta räcker till två kakor med 20 cm i diameter.

Om du köper smördeg på rulle, så är den nog lagom tjock. Ta ut en botten (per kaka) med hjälp av en lagom stor tallrik. Lägg på bakplåtspapper. Vik upp en kant. Bred på 4 msk äpple- eller kvittenmos och ställ kallt. Hyvla två äpplen tunt och lägg dem i lager på moset med karamell mellan lagren. Eller lägg förkokta äppleklyftor på och ringla över karamellen. Men om man gör kakan på färsk frukt och därmed har längre gräddningstid kanske man ska följa receptet och istället klicka över smör över det sista lagre och vänta med sista rundan karamell tills slutet. Tyvärr håller inte kanten, så karamellen rinner ut. Nästa gång skulle jag göra en form av aluminiumfolie utanpå bakplåtspappret så kanten håller sig.  Gräddningstid 25 minuter i 175° över- och undervärme, ringla över det sista av karamellen och grädda 25 minuter till i 175° varmluft. Fast jag gräddade mina förkokta klyftor enbart 25 minuter i varmluft. Den här kakan ska ätas helst ljummen med glass. Den blir inte bättre nästa dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar