måndag 4 december 2017

Räksås och pasta



Det blev dags att göra slut på det sista paketet djupfrysta kräftor och tömma och frosta av frysen innan julmaten ska in.

Först skalade jag alla kräftorna och pillade t o m ut köttet ur klorna, vilket tog en väldig massa tid, och ställde in köttet i kylskåpet. Sedan tog jag alla röda skal, men inget innanmäte och inget som var grått och fult. Detta lade jag på en plåt och satte in i 200° tills skalen var torra och litet frasiga. När de hade svalnat körde jag dem i hushållsassistenten tills de var någorlunda hackade.

Fond: Fräs bitar av lök, purjo, morot, selleri, det hårda på fänkålen och litet persiljerot tillsammans med kräftskalen i fett. Jag avstod från tomatpuré för jag tror den har för stark smak för kräftor. Häll ev på litet vitt vin eller Nouilly Prat och sedan vatten (jag hade bara 1 liter i). Lagerblad, vitpepparkorn och dillfrön. Låt koka upp och ställ in i ugnen i 120° och låt kastrullen sköta sig själv i flera timmar. Sila genom duk.

Fräs hackad lök i smör och häll på litet vin eller vermut och sedan fond. Man kan göra en topp- eller bottenredning. När löken är mjuk tillsätts grädde och så smakar man av med salt och grädde. Det var även litet saltbakad selleri i bitar i såsen. När den var lagom tjock tillsatt jag dill och kräftor! Pastan var färsk, men köpt. Smaskigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar