måndag 16 april 2018

Min variant på Finistère-torsk



Det kanske inte ser så häftigt ut, men det blev rätt bra. Det var en nordfransk mästerkock som gav mig idén när jag tittade på Top Chef. Ta en bit fyrkantig filé och pensla den med smält smör. Salta och peppra, vänd den i alger (jag tog smulat nori-sushi-blad) och linda in den i plastfolie (som tål 100°) och sjud den i 7 minuter. Dessutom pillade jag in ett par ansjovisfiléer i fisken innan jag penslade den med smör.

Ansjovaisen (hollandaise på ansjovisspad) är gjord på hollandaisereduktion blandad med ansjovisspad. 4 äggulor för 200 g smör. Sjud äggulor och reduktion i vattenbad tills det tjocknar. Ta bort från värmen och häll i det avsvalnade skirade smöret. Smaksätt med dill. Såsen blev faktiskt väldigt tjock. Hmm... Den franska kocken serverade sin fisk med en rödaktig tunn sås, men jag tror inte han nämnde hur den var gjord. Troligen med kräftskal eller liknande.

Potatisen var enligt Finistère-receptet, men jag vet inte hur stor skillnad det gör. Gnid in oskalad potatis med grovt salt och koka sedan med salt och diverse örter.

Spenaten är fräst med lök och smaksatt med salt, peppar och muskot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar