måndag 9 april 2018

Morötter i kapprock med flarn, pesto och puré



Morötter är otroligt mångsidiga. Här har jag låtit mig inspireras av ett franskt matlagningsprogram. Gula och brandgula morötter har bakats i folie i egen saft i ugn (jag fick tyvärr inte tag i några violetta) med vitlök och örter.


En god morotspuré med hackad morotsblast ovanpå och utbredd på silikon fick torka i ugn i 90°. Flarnen blev inte riktigt knapriga, kanske skulle jag ha blandat i äggvita (?), men det blev goda chips ändå.


Här har vi då morotsrätten (förutom flarnen, som inte tog sig på mina bilder). Ovan de ugnsbakade morötterna (de gula behövde ännu längre tid än de brandgula), puré, rivna morötter och morotspesto.

Det var i princip samma puré i flarnen och klickarna:
Skär vanliga morötter i slantar och fräs dem i smör med hackad lök. Häll på morotsjuice. Krydda med curry (här 3 sorter), ingefära, spiskummin, dragon, salt och peppar och koka morötterna mjuka. Samt mixar och passerar. För flarnen brer man ut purén ca 3 mm tjockt på silikon och torkar i ugn. Till resten av purén tillsatte jag ordentligt med smör (onctueux är ordet som franska kockar använder för smarrig puré).

För morotspeston: Rosta en handfull pinjenötter. Hacka väl sköljd morotsblast och mixa den sedan med pinjenötterna och vitlök. Tillsätt olivolja och riven parmesan.

De rivna morötterna i två färger är smaksatta med limejuice och -skal (apelsin- föreslogs egentligen). Så väldigt mättande är den här kombinationen nog inte, men man kan ju äta bröd till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar