tisdag 3 april 2018

Portvinssill och citronsill med rostade fänkålsfrön, samt en fiskförrätt



Leif Mannerströms portvinssill ur Sill och strömming blev väldigt bra. Det är inte riktigt samma recept som i julboken. Den här länken till receptet går f ö till Aftonbladet. Vi åt den med solägg.


Däremot fungerar inte hans citronsill (där han använder strömming), för olivoljan klumpar sig i kylen, vilket man kunde ha väntat sig, men jag hoppades på att receptet var testat, vilket jag inte längre är säker på. Jag gjorde enligt receptet, men sedan plockade jag upp sillen och gjorde en tredje marinad med rostade fänkålsfrön, som blev väldigt bra. Fast jag utgick från saltsill och hoppade över saltet i marinaderna.

Marinad 1:
2 msk ättiksprit 12%
5 dl vatten
1 nypa salt
1 nypa strösocker
saft av 1/2 citron
Rör ihop tills sockret löser sig och lägg i sillen över natt.

Marinad 2:
1 knippe dill
1 finhackad rödlök
1 dl olivolja
saft av 1/2 citron
1 nypa salt
svartpeppar
3 msk strösocker
Rör ihop allt utom dill och lök tills sockret löser sig och lägg i sillen minst över natt.

Marinad 3:
2 dl crème fraîche
saft av 1/2 lime
2 tsk citronsaft
litet citronskal
1 hackad rödlök
hackad dill
rostade fänkålsfrön
Rör ihop och lägg i sillen, minst en halv dag och dekorera med citronskivor.



På tallriken matjesterrin, tunnbrödrullar med lax och en sallad.