måndag 24 april 2017

Fylld kyckling med spenat och gorgonzola - risotto till



Det här blev otroligt gott (och mättande, samt drygt, räcker till många fler än en kyckling brukar). Fyllningen består av tinad bladspenat, persilja, paprika, gorgonzola och vitt bröd. Försök pressa ur all fuktighet ur spenaten. Hacka den grovt, hacka persiljan, blanda med några söndersmulade brödskivor utan kant (suger upp fuktigheten), hacka litet paprika för färgens skull, lägg gärna i en skiva citron utan skal också. Blanda i gorgonzola efter smak. Smaka av med kryddor.


Jag råkade få syn på en video med Jacques Pepins metod att bena ur kyckling. Nu gick det visserligen inte på bara ett par minuter, men jag tror nog att den här metoden är snabbare och bättre än den jag har kämpat med tidigare. Jag gjorde detta dagen innan och kokade en fond på skrovet och soppgrönsaker för att använda i risotton. Väldigt bra fyllning och metod, för att inte tala om att man faktiskt kan förbereda allt i god tid och få in ett par tre fyllda kycklingar (de tar mindre plats i ugnen när de är urbenade) ifall man ska bjuda många. Jag gillar f ö filmen och Jacques köksfranska (på engelska) skarpt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar