måndag 26 februari 2018

Tunnbrödsrullar med lax



Jag var tvungen att testa om det fungerade inför pausservering. Dels får jag ju inte tag på tunnbröd och dels har lax blivit så dyrt och det skulle ju vara något svenskt drinktilltugg som man inte går minus på. Förutom att jag fyllde för snålt, så fungerade det bra.


Tunnbröd:

10 g jäst
150 ml vatten
100 ml mjölk
2 krm hjorthornssalt
25 g mjukt smör
6 g salt
11 g socker
200 g vetemjöl
200 g rågsikt (d v s det som jag tror är rätt proportioner, 80 g rågmjöl och resten vete)

På kvällen:

Lös jäsen i litet av vattnet och tillsätt så småningom alla ingredienser. Arbeta degen väl och ställ den kallt övertäckt över natt.

Nästa morgon:

Sätt ugnen på 275° och hetta upp en pizzasten. Dela degen i 10 bitar och forma bullar. Kavla ut tunna bröd på mycket mjöl, ett i taget och grädda allt eftersom. Jag försökte få dem någorlunda avlånga. Grädda dem ca 1 minut och låt dem svalna under handdukar. De ska ju vara mjuka! Lägg dem fortfarande varma i plastpåsar och frys in det som inte behövs på en gång.

Kanterna var litet för knapriga, men jag skar tunnbröden jämna och någorlunda avlånga och bredde på fyllningen, samt lät dem ligga till sig och bli mjuka ett tag. Sedan rullade jag ihop dem och virade plastfolie om och lät dem dra till sig i kylskåpet. Det kan man gärna göra dagen innan. Skär sedan ca 4 cm stora bitar. Jag fick ut en 17 stycken (säkert 5 cm långa) på 3 tunnbröd.

F ö gjorde jag tredubbel sats, så det ska räcka till många.

Fyllning:

Vanliga proportioner              Sparsamma proportioner (men det smakar lax i alla fall)

200 g rökt lax                         100 g (det kanske blir mer, men det här var okej)
1 liten hackad rödlök              2 små rödlökar
1 dl crème fraîche                   2 dl
1 msk riven pepparrot             2 msk
rikligt hackad dill                   dito
smaka av med citron              dito


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar