måndag 9 april 2018

Vegetarisk rökt fisk på flammkuchen - d v s morötter med röksmak



Det här receptet ska jag helt säkert använda som ett vegetariskt alternativ till rökt lax. Morötterna smakar absolut rökt fisk, kanske inte lax, men någon annan fisk, kanske makrill. Här har jag redan testat ett annat recept, men det som kommer nu är mycket bättre.

Skär 4 stora morötter tunt på mandolin. Blanda:
300 ml ljummet vatten
2 msk vinäger
3 msk olja
1 msk salt
5 krossade enbär
1 tsk honung
i en stor burk med lock. Smula sönder ett Noriblad (för sushi) och blanda i tillsammans med 1 msk flytande röksmak. Eller byt ut saltet ovan mot rökigt salt, men jag hade flytande röksmak på flaska. Lägg i morötterna och låt dem dra i 2 dagar.


För Flammkuchenbotten tog jag det här receptet med litet jäst i. Det blev 3 stycken på den satsen på 250 g mjöl ungefär. Det blir lagom för 2 pers.

Sedan bredde jag på en blandning av gräddfil och crème fraîche, smaksatt med muskot, salt och peppar. På: inlagda morötter enligt receptet ovan, samt kapris, kokta kikärter, rödlök, samt svamp. Efter gräddningen droppar man över olivolja och strör över dill. Jättebra, kan rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar