tisdag 4 februari 2014

Tant Gredelins lena rödkålssoppa



Receptet hette inte Tant Gredelins soppa från början. Originalet fanns i en italiensk kokbok och omarbetades av en tysk bloggerska innan jag hittade det och gjorde mina förändringar. Jag tycker att färgen är alldeles fantastisk. Dessutom är den både len och snäll mot magen, vilket måste bero på att den är purerad. Kryddningen är rätt så harmlös, men den kan säkert fixas till.

1 litet rödkålshuvud (ca 1 kg)
375 g potatis
1/2 - 1 röd lök
1 - 2 vitlöksklyftor
1 - 1, 25 l grönsaksbuljong
olivolja
salt, peppar
1 msk vit sirap
2 - 3 msk pressad citron

Ansa, halvera och skär rödkålshuvudet i tunna skivor. Skala och skär potatisen i mindre bitar. Hacka lök och vitlök. Fräs dessa i litet olivolja. Tillsätt sedan rödkål och potatis och låt fräsa med några minuter. Häll på buljongen. Låt soppan koka 20 - 30 minuter tills ingredienserna är mjuka. Purera soppan. Smaksätt den med salt, peppar och sirap. Om den ska vara tvåfärgad delas den upp på två kastruller. Den ena hälften av soppan smaksätts med citron, efter smak och estetisk känsla.

Servera soppvarianterna tillsammans eller var för sig. I originalreceptet rekommenderas brödkrutonger som sopptillbehör. Här har jag haft i de vegetariska köttbullarna som jag gjorde sistens, denna gång uppstekta i smör. Man kan också tänka sig bara en klick crème fraiche mitt i. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar