onsdag 22 oktober 2014

Rotsellerishot och annat smått och gott



På en hemsida, som jag tror heter Husmor Lisa, hittade jag diverse smårätter som man kan beställa från hennes catering, bl a rotsellerishot för 32 kr. Alltså vad betyder shot? Jag hade för mig att det hade något med alkohol och stämmer enligt mina undersökningar. Troligen betyder shot i matlagningssammanhang "en liten portion soppa". Hennes innehåller tydligen getost och rökt olja. Då jag ändå hade en rest rotselleri hemma, fick jag för mig att inviga de små konserveringsglasen som jag köpte nyligen och göra en tjusig kvällsmatstallrik. 

I bakgrunden pumpamuffins med topping av oliver och annat, se här; bredvid alldeles färsk hemgjord surkål med tjusig gurka (kocklärlingen har lärt mig hur man skär inlagd gurka) och tomater från trädgården (fast om det här vädret håller i sig blir det snart tomater från vardagsrummet). I förgrunden hemgräddad leberkäs (färdigköpt köttmassa), toppad med ägg stekt i form i särskilt kryddad stekolja, som jag blandade ihop en gång till stekt potatis (tyvärr syns det inte att ägget är precis runt och fint); samt rotsellerishot. Snart blir jag så cool och säger salsa om sås och ceviche om gravad fisk också.

1 gul lök
1 klyfta vitlök
400 g rotselleri
1 msk smör
1,5 dl fläderblomsvin
2,5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
saft av 1 citron (kan gott skippas - för surt )
saft av 1 citron och rivet skal av 1/2
1,5 dl grädde
50 g getfärskost, blandad med 1/2 msk olivolja, timjan, citronpeppar
kvittenlikör för att uppväga citronsaftens syra

Fräs grönsakerna i tärningar i smör och späd med vin och vatten. Tillsätt buljongtärningen och apelsinskalet. Koka tills grönsakerna är mjuka, i alla fall över 20 minuter. Passera och tillsätt grädde och citrussaft, samt getfärskost. Eftersom min soppa inte verkade helt slät fick den koka litet till och så passerade jag den en gång till genom en finare skiva. Den blev väldigt fin och slät sedan. Och så smaksatte jag med kvittenlikör. Förutom att det fortfarande var litet för mycket citron i, blev det väldigt gott. Rotsellerishot alltså.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar